Website teksten schrijven voor de doelgroep of het algoritme

Je schrijft teksten voor een website of online artikel, focus je dan op de doelgroep of het algoritme van een zoekmachine? Misschien een lastige vraag, maar het antwoord is simpel. Je schrijft in de eerste plaats voor de doelgroep; altijd. Artikelen met een perfecte zoekmachine-opbouw zullen niet veel opleveren als ze niet interessant zijn of de juiste informatie bevatten. Goede inhoudelijke artikelen die niet zo goed geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines zullen echter wel impact hebben.

 

De algoritmes van de zoekmachines, zoals Google, worden steeds beter in het onderscheiden van goede en slechte teksten, ook als er niet zoveel SEO-acties zijn toegepast. Dat wil niet zeggen dat je de algoritmes niet een handje kunt helpen.

 

Je schrijft dus altijd voor de doelgroep en houdt hierbij de wensen van het algoritme in de gaten. Hieronder geven wij je een aantal tips voor de inhoud en opbouw van je teksten:

1. Zorg voor originaliteit, deskundigheid en kwaliteit

Zorg voor originele teksten die gebaseerd zijn op onderzoek, ervaringen of interessante standpunten. Hiermee toon je niet alleen deskundigheid maar ook kwaliteit. Schrijf teksten over onderwerpen die je doelgroep helpt bij bijvoorbeeld het oplossen van een vraagstuk of schrijf teksten die ter inspiratie of vermaak dienen. Denk vanuit de doelgroep met de gedachte WIIFM – What is in it for me. Dan raak je echt je doelgroep.

2. Structureer de teksten voor lezer en zoekmachines

Een goede structuur in de teksten helpt zowel de lezer als de zoekmachine. Breng in je teksten een duidelijke indeling naar deelonderwerpen aan, middels paragrafen, en zorg voor een opbouw die naar een climax, conclusie of call-to-action leidt. Voorzie paragrafen van een korte en sprekende koptekst die de inhoud beschrijft. Met deze koppen wordt het voor een scannende lezer direct duidelijk waar je tekst over gaat. Maar ook zoekmachines zien, via juist toegepaste HTML-header-tags, direct wat de belangrijkste onderwerpen in je artikel zijn. Doelgroepgericht schrijven en SEO gaan dus hand in hand. Een aantrekkelijke structuur voor de lezer is vaak ook een goede structuur voor zoekmachines.

 

Een aantal tips voor je tekstopbouw;

  • werk met korte paragrafen en alinea’s
  • zorg voor voldoende heldere koppen
  • wissel korte en lange zinnen af
  • gebruik opsommingen (bullet lijsten)
  • voeg afbeeldingen en video’s toe die teksten verrijken en illustreren

 

Teksten structureren voor lezers en een betere SEO.

3. Juiste zoekwoorden bepalen

Het is voor zoekmachines steeds minder belangrijk om exact de juiste zoekterm te gebruiken. Inmiddels zijn de algoritmes zo geavanceerd dat een zoekmachine geassocieerde of gelijksoortige woorden herkent en zelfs een artikel in de zoekresultaten kan laten zien wat niet de exact zoekterm bevat. Natuurlijk is het wel slim om voorafgaande aan het schrijven te kijken welke woorden juist populair zijn bij een bepaalde doelgroep of in een land of gebied. Er zijn meerdere tools waarmee je de maandelijkse zoekvolumes van zoekwoorden kan bepalen en ook de geassocieerde woorden kan inzien. Eén van die tools is Übersuggest die gebruik maakt van Google Suggest. Een ander handig tool is de gratis Keyword Surfer extensie voor je Chrome browser.

 

Ondersteuning bij het tekstschrijven en SEO?

Wens je ondersteuning in de SEO van websites en websiteteksten, de B2B content marketing, of de B2B communicatie? Wij helpen u graag!

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top