Meer marketinginzicht met Google Alerts

Google Alerts is één van de eenvoudigste Google tools voor marketeers. Toch wordt deze tool vaak vergeten. Wij vertellen je graag wat Google Alerts is en wat de belangrijkste redenen zijn om dit te gebruiken. Bovendien bieden wij je een handleiding aan die stapsgewijs het gebruik van Google Alerts laat zien.

Wat is Google Alerts?

Google Alerts is een gratis monitortool die je op de hoogte brengt wanneer Google een nieuwe pagina of publicatie in het internet ontdekt, met een door jouw opgegeven trefwoord of zin. Trefwoorden die je kunt invullen zijn bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam of de bedrijfs- en productnamen van concurrenten.

Wat kun je doen met Google Alerts?

Je kunt zien wie over de term praat en wat er gezegd wordt. Als jouw bedrijf genoemd wordt op een openbaar forum heb je de gelegenheid snel te reageren. Dit is de perfecte manier om een reputatie hoog te houden. Ook kun je een melding krijgen als gevraagd wordt naar een product dat jullie bedrijf aanbiedt. Zo krijgt je de mogelijkheid om op een specifiek portaal een link naar een website te plaatsen. Bovendien is er de mogelijkheid om ontwikkelingen van de de concurrentie te volgen.

Snelle handleiding voor Google Alerts

  1. Werk vanuit een bestaand Google-account of maak een account aan.
  2. Ga naar https://alerts.google.com/
  3. Typ de gewenste zoekterm in
  4. Klik op ‘show options’ om je meldingen aan te passen (taal, regio, bronnen etc.)
  5. Klik op ‘create alert’
  6. Vanaf nu worden berichten naar de mailbox van jouw Google Account gestuurd


Wilt je assistentie bij het inregelen van Google Alerts of bij de marketing en communicatie voor uw B2B-organisatie? Neem dan contact op met Emogy.

 

 

Top