Meer marketinginzicht met Google Alerts

Google Alerts is één van de eenvoudigste Google tools voor marketeers. Toch wordt deze tool vaak vergeten. Wij vertellen je graag wat Google Alerts is en wat de belangrijkste redenen zijn om dit te gebruiken. Bovendien bieden wij je een handleiding aan die stapsgewijs het gebruik van Google Alerts laat zien.

Wat is Google Alerts?

Google Alerts is een gratis monitortool die je op de hoogte brengt wanneer Google een nieuwe pagina of publicatie in het internet ontdekt, met een door jouw opgegeven trefwoord of zin. Trefwoorden die je kunt invullen zijn bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam of de bedrijfs- en productnamen van concurrenten.

Wat kun je doen met Google Alerts?

Je kunt zien wie over de term praat en wat er gezegd wordt. Als jouw bedrijf genoemd wordt op een openbaar forum heb je de gelegenheid snel te reageren. Dit is de perfecte manier om een reputatie hoog te houden. Ook kun je een melding krijgen als gevraagd wordt naar een product dat jullie bedrijf aanbiedt. Zo krijg je de mogelijkheid om op een specifiek portaal een link naar een website te plaatsen. Bovendien is er de mogelijkheid om ontwikkelingen van de de concurrentie te volgen.

Snelle handleiding voor Google Alerts

  1. Werk vanuit een bestaand Google-account of maak een account aan.
  2. Ga naar https://alerts.google.com/
  3. Typ de gewenste zoekterm in
  4. Klik op ‘Opties weergeven’ om je meldingen aan te passen en verfijnen. Je kunt hier onder andere bepalen hoe vaak je de melding wilt ontvangen, in welke taal en hoe streng de selectie van artikel is.
  5. Klik op ‘Melding maken’
  6. Vanaf nu worden berichten naar de mailbox van jouw Google Account gestuurd

 

Linkbuilding met Google Alerts

Inkomende links zijn, vanuit het Google algoritme, nog steeds zeer belangrijk voor het verhogen van de rankingkracht van je website. Voor websites die melding maken van jouw bedrijfsnaam of product is het vaak een kleine moeite om ook naar jouw website te verwijzen. Controleer het artikel en neem contact op met de website wanneer ze over je bedrijf schrijven en vraag om links in te brengen. Hiermee verhoog je de zichtbaarheid maar het helpt ook de lezer van het artikel om meer informatie over jullie bedrijf of product te vinden.

 

Assistentie bij Google Alerts

Wil je assistentie bij het inregelen van Google Alerts of bij de marketing en communicatie voor jouw B2B-organisatie? Neem dan contact op met Emogy.

 

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top