Maximaal klikbaar zijn in de Google zoekresultaten? Gebruik metateksten

Zoek je op Google dan krijg je een overzicht van passende resultaten. Er worden teksten weergegeven die producten aanprijzen, locatiegegevens bevatten of er zijn natuurlijk ook bedrijven die zeggen dat ze de ‘beste’ zijn. Elke weergave gebruikt zijn eigen trucje om jouw aandacht te trekken. Waar komen deze weergaven in de Google resultaten vandaan? En door welke soort teksten voel je je nou echt aangetrokken?

Zoekresultaten tonen metateksten

Wat je ziet in de Google zoekresultaten zijn de metateksten. Deze bestaan uit een meta title en een meta description en het zijn teksten die bezoekers van je website in principe niet zien. Waarom moet je ze wel definiëren? Metateksten bepalen hoe jouw pagina of pagina’s in de zoekresultaten van Google worden weergegeven. Definieer je ze niet, dan maakt Google de metateksten zelf. Echter de impact kan een stuk lager zijn. Wij helpen je graag met een overzicht van de Google-regels en geven je een aantal handige tips om de klikbaarheid te verhogen.

Google-regels voor metateksten

Voor iedere pagina in je website, van de homepage tot de contactpagina, schrijf je een metatekst. Deze tekst is uniek en geeft aan wat er op de pagina wordt beschreven. Volgens Google is de maximale lengte voor een meta title 60 karakters (veilig is 56) en voor de meta description 160 karakters (veilig is 150). Dit is het aantal karakters inclusief de spaties. Maak je het langer dan zal Google de zinnen automatisch afkappen. Houd je er dus strikt aan. Heb je een meertalige website? Let er dan op dat als je teksten naar een bureau stuurt voor vertaling deze in het algemeen langer zullen zijn dan de Nederlandse teksten. Geef de maximumlengtes dus ook mee aan je vertaalbureau of zorg dat de aangeleverde Nederlandse teksten iets korter zijn zodat de vertalingen binnen het gewenste aantal maximum karakters vallen.

Metatekst; maak ze “klikbaar” aantrekkelijk

In de zoekresultaten is de metatekst en met name de metatitel doorslaggevend in de klikkeuze van de bezoeker. Een goede metatekst nodigt dus uit om op te klikken en is daarmee eigenlijk een soort “pitch” voor iedere pagina. De tekst moet de vraag van de bezoeker beantwoorden en de juist termen en informatie bevatten. Het moet een bevestiging zijn op de zoekopdracht (en het liefst ook een Call-to-Action) bevatten om net dat extra zetje te geven naar “Klik mij nu”.

 

Een aantal tips:

  • Zet je zoekwoord (keyword) vooraan;
  • Focus op het voordeel voor de bezoeker;
  • Bevestig je deskundigheid (vooral belangrijk in een B2B markt);
  • Prikkel de nieuwsgierigheid;
  • Vraag om een actie (bijvoorbeeld – “ontdek het nu” of “vraag direct een offerte aan”).

 

Als een metatekst volledig aansluit op de zoekopdracht, een gevoel van meerwaarde geeft en je ook nog eens tot actie aanzet, dan heb je je doel bereikt.

 

Waar plaats je de metateksten?

De meest CMS-systemen, zoals Joomla of Wordpress, bieden vanuit de backend de mogelijkheid om bij een artikel of vanuit een menu-item een metatekst toe te voegen. Hierbij zoek je naar het veld “Meta description”. Een invoerveld voor de “Meta title” wordt vaak aangeduid als “Page title” en is hiermee dus iets anders dan de H1-titel waarmee je de tekst in jouw pagina begint.

 

Bij het invoeren zal je vaak ook een positie tegenkomen voor de metadata keyword tag. Besteed hier geen tijd aan. Moderne zoekmachines zoals Google besteden hier tegenwoordig geen aandacht meer aan. Dit wordt bevestigd in de onderstaande video van Google.

 

 

Assistentie?

Wil je assistentie bij het schrijven van pakkende metateksten of bij de zoekmachine optimalisatie of de bouw van een website? Neem dan contact met ons op.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top