Beeldmateriaal belangrijk in de content marketingDe effectiviteit van content marketing neemt aanzienlijk toe bij het gebruik van beeldmateriaal. Tegenwoordig ontbreekt het veel mensen de tijd om informatie rustig te lezen. Door de informatie overload moet alles snel en bondig tot ons komen. Het is niet alleen de beschikbaarheid van tijd maar ook de effectiviteit die afbeeldingen tot een onmisbaar middel in de content marketing maken.

 

Beeldmateriaal wordt 50% beter onthouden

Uit onderzoek van de University of North Carolina, naar het verwerken en opslaan van informatie in het menselijk werkgeheugen, blijkt dat onze hersenen beeldmateriaal 50% beter onthouden dan tekst. Het onderzoek, naar de cognitieve voorwaarden, toont niet alleen aan dat afbeeldingen maar ook gesproken tekst een proportioneel hogere herkennings- en herinneringswaarde opleverden.

 

Informatie overload

Met de groei van het internet, 24 uur televisie en mobiele apparaten nemen wij zeer veel informatie tot ons. Een gemiddeld persoon verwerkt inmiddels het equivalent van zes kranten aan informatie per dag. Dit is een toename van een factor 200 t.o.v. 1986. En dan te weten dat er nog veel meer veel meer informatie beschikbaar is. Onderzoekers, die hun bevindingen hebben beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Science, hebben berekend dat er inmiddels 295 exabytes aan data op de wereld aanwezig is – dat is gelijk aan 29,500,000,000,000,000,000,000 stukken informatie. Hoe vinden wij in al deze informatie onze weg en hoe valt u als communicerende partij nog op? Belangrijk is in ieder geval dat aangeboden informatie aantrekkelijk overkomt en efficiënt te consumeren is.

 

Afbeeldingen vertellen meer dan 1000 woorden

Afbeeldingen verhogen niet alleen de aantrekkingskracht, maar bieden ook de mogelijkheid om meerdere woorden in een keer over te brengen. Daarbij komt nog het feit dat de gecommuniceerde informatie via een afbeelding 50% beter onthouden wordt. Besteed in uw content marketing dus voldoende aandacht aan afbeeldingen en illustraties. Zoek relevante afbeeldingen die geschreven tekst in beeld verwoorden, laat eventueel een infographic maken of gebruik een video. Met een video, die op zich zelf al een content marketing uiting is, combineert u de twee meest krachtige cognitieve elementen, “afbeeldingen en gesproken tekst”, in een communicatie-item!

 

Ondersteuning bij uw content marketing 

Emogy ondersteunt bedrijven met hun content marketing activiteiten, met o.a. teksten schrijven, fotografie, videoproducties, beeldbewerking en de productie van infographics.

Wilt u meer weten? Neem contact op

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top