Onze top 5 beste Nederlandstalige marketing podcasts

Welkom bij een nieuw blogartikel waar we dieper ingaan op een van de hoekstenen van effectieve branding en marketing: de huisstijl. Een consistente huisstijl is meer dan alleen een aantrekkelijk logo en een set kleuren. Het heeft een directe invloed op hoe jouw bedrijf wordt waargenomen door het publiek, en het vormt de ruggengraat van jouw merkidentiteit. Lees verder om te ontdekken hoe je huisstijl een krachtig instrument kan zijn voor het versterken van jouw merk.  

 

Het belang van een consistente huisstijl 

Wat maakt een huisstijl zo cruciaal? Consistentie en helderheid in een huisstijlontwerp is belangrijk voor de doelgroep omdat: het zorgt voor vertrouwen, professionaliteit en herkenbaarheid van jouw bedrijf. Je hebt waarschijnlijk talloze (online) publicaties en vermeldingen, wat het risico op inconsistenties verhoogt. 

 

Elementen binnen een sterke huisstijl 

  1. Logo 

    Het meest herkenbare element van jouw huisstijl is het logo. Dit ontwerp moet makkelijk te herkennen zijn en in lijn staan met de rest van jouw huisstijl. 

  2. Kleurenpalet 

    Het kleurenpalet van jouw huisstijl moet bij jouw merkidentiteit passen, maar ook je doelgroep aanspreken. De kleur roze bijvoorbeeld zou niet snel goed passen bij een industrieel bedrijf.

  3. Typografie

    Onder de typografie valt het lettertype, lettergrootte, regelafstand en regellengte. Bij het ontwerpen van je huisstijl is het belangrijk dat de typografie zowel aantrekkelijk is voor je doelgroep als duidelijk leesbaar om informatie goed te communiceren.

     
  4. Beeldgebruik 

    Nog iets waar je goed over moet nadenken bij je huisstijl is het type beeldgebruik. Welke iconen, foto’s of illustraties passen het beste bij jouw merkidentiteit? 

  5. Tone of voice

    Waar je misschien niet meteen aan denkt bij een huisstijl, is de tone of voice. Niettemin is het essentieel om te beslissen of je jouw doelgroep op een formele, informele, serieuze of humoristische manier wilt benaderen.

 

Stappen voor een huisstijl ontwerp 

  1. Merkidentiteit en doelen definiëren 

    Wat kenmerkt jouw merk? Oftewel wat zijn je visie, missie en kernwaarden? Als je dit weet kun je bepalen wat je wilt uitstralen en welke boodschap je wilt overbrengen. In deze blog lees je meer over een sterke bedrijfsidentiteit.

     
  2. Onderzoek en inspiratie opdoen 

    Bekijk wat andere merken in jouw branche doen om inspiratie op te doen. Wat doen zij wat ook voor jou kan werken, en wat niet? Bestudeer ook actuele trends en ontwikkelingen die te maken hebben met design. Vergeet ook niet te onderzoeken welke kleuren, lettertypen, beeldmateriaal en tone of voice passend zijn voor jouw doelgroep.

  3. Visuele elementen ontwikkelen 

    Het is nu tijd om te gaan creëren. Als je de ontwikkeling van een professionele huisstijl liever uitbesteedt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

     

    Met de inzichten uit de vorige stap kun je het logo, het kleurenpalet, de typografie en eventuele grafische elementen vormgeven.

  4. Huisstijlhandboek (Brand Style Guide) maken

    Om het voor jezelf en anderen makkelijk te maken consistentie in de huisstijl te behouden, is het handig om een huisstijlhandboek te maken. Dit omvat informatie zoals kleurcodes, lettertype, logo-afmetingen en voorbeelden van hoe het er in de praktijk uitziet.  

  5. Testen en optimaliseren 

    Pas de huisstijl toe op diverse marketingmaterialen, zoals social media, websites of visitekaartjes. Vervolgens kun je interne en externe stakeholders vragen om feedback, en de huisstijl optimaliseren. 

 

Professionele huisstijl voor jouw bedrijf 

Het creëren van een krachtige huisstijl en logo is een cruciale stap om een sterk merk te vestigen en op te vallen in een concurrerende markt. Houd je huisstijl consequent om de maximale impact te bereiken. Voor professionele ondersteuning bij het ontwerpen van jouw huisstijl, neem gerust contact met ons op.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top