google marketing keynoteVorige week stond in het teken van Google’s Marketing Innovations Keynote. Een presentatie met informatie over de laatste ontwikkelingen op het gebied van adverteren, Analytics en de verschillende Google platforms.

Mobile first
Tijdens de presentatie is het ons nogmaals duidelijk geworden dat de prestaties van uw website op de mobile devices steeds belangrijker worden en binnenkort misschien wel volledig doorslaggevend zijn voor een goede natuurlijke ranking en maximale prestaties binnen AdWords. Deze laatste zal trouwens binnenkort van naam gaan veranderen en een onderdeel gaan uitmaken van Google Ads platform.

 

Wat is er in de video besproken en kan van belang zijn voor uw B2B marketing:

  1. Cross device tracking binnen Analytics, waarbij de gehele customer journey vanaf een mobile device tot en met desktop kunt analyseren binnen Google Analytics. U kunt straks bijvoorbeeld zien hoe uw zakelijke prospect eerst op zijn mobiel naar u product zoekt en later tot conversie (mogelijk een offerte aanvraag) overgaat op zijn desktop computer. Hiermee kunt u eventuele belemmeringen in uw customer journey zien en analyseren waardoor u deze kunt verbeteren en het aantal conversies kunt verhogen.

  2. In het algemeen vindt nu de helft van het websiteverkeer via mobile devices plaats. Binnen de B2B markt is dit inmiddels ook 25% tot 40% geworden. Essentiel bij de website benaderingen vanuit een mobile device is de page speed van uw landing pages. Het blijkt dat prospect en websitebezoekers afhaken als de laadtijd van een pagina te lang is. Google kijkt kritisch naar deze laadtijd en u kunt deze ook zelf testen via page speed insights. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

  3.  Als kleine organisatie kunt u binnenkort binnen Google Ads (AdWords) gebruik maken van Smart campaigns. U geeft hierbij uw webpagina’s op en Google maakt automatisch uw advertentie campagnes aan. Zoals de presentatie dit aangeeft werkt dit goed voor veel lokale retail ondernemingen. Waarschijnlijk zal voor het inrichten van een complexere B2B campagne de handmatige manier toch de meest efficiënte en effectieve manier zijn. Onze ervaring leert dat voor complexe producten het gebruik van de juiste termen in de advertenties essentieel is en dat ook met het goed invullen van de uitsluitingszoekwoorden veel kosten bespaard kunnen worden en de zichtbaarheid doorslaggevend wordt verhoogd.

  4. Binnen afzienbare tijd zullen er responsive advertenties binnen Google Ads worden geïntroduceerd waarbij uw advertenties automatisch worden samengesteld uit door u opgegeven losse headers en advertentie teksten. Deze advertenties zullen volgens Google nog beter gaan aansluiten op de behoefte van de zoeker en daarmee uw campagnezichtbaarheid en gegenereerde conversies verhogen.

 

Bekijk de video van de keynote:

 

Top