het aantal websitebezoekers meten

Als je een nieuwsbrief verzendt, social-mediacampagne uitvoert of een betaalde banner op een portaal plaatst bevatten deze waarschijnlijk één of meerdere links naar je website. Hoe meet je het aantal websitebezoekers en bepaal je of een dergelijke marketingcampagne succesvol is geweest? Met een tracking-URL van de gratis Google URL-maker kun je in Google Analytics precies zien hoeveel conversie zoals; offerte-aanvragen, contactmomenten, bestellingen en downloads jouw campagne heeft opgeleverd. Graag vertellen wij je hoe je zo’n tracking-URL kunt aanmaken.

 

Wat is een URL met utm-trackingcodes?

Met "utm-trackingcodes" kun je eenvoudig speciale kenmerken aan bestaande URL’s toevoegen. Hiermee kun je binnen Google Analytics zien hoe een gebruiker op je website terecht is komen, maar ook welke conversiedoelen gerealiseerd zijn. Mits deze natuurlijk ingeregeld zijn.

 

We geven een voorbeeld. In plaats van de onderstaande link te gebruiken in je e-mailmarketingcampagne: https://www.emogy.nl/blog/designtrends-voor-2021

kun je de volgende, met URL Builder gemaakte, link hanteren:

 https://www.emogy.nl/blog/designtrends-voor-2021?utm_source=blog&utm_medium=email&utm_campaign=designtrends2021

Je kunt zien dat er in de bovenstaande URL extra codes zijn toegevoegd welke de trackingcode voor je campagne vormen.

Waarom de Google URL-maker gebruiken?

Met de URL-maker kun je elke marketingcampagne afzonderlijk volgen in Google Analytics. Als je de marketingcampagnes niet bijhoudt, worden ze op één hoop gegooid met al het andere verkeer binnen Google Analytics en het is dan heel moeilijk om het aantal bezoekers maar ook de behaalde conversiedoelen te achterhalen.

 

Hoe gebruik ik de Google URL-maker?

De Google URL maker kun je vinden op https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Om een URL te genereren hoef je niet in Google Analytics ingelogd te zijn. Op deze pagina doorloop je de volgende stappen:

 

Stap 1. Voer de link in die je wilt gebruiken om bezoekers naar je website te leiden.

Stap 2: Voeg de drie belangrijkste parameters toe die je wilt bijhouden.

Campagnebron: dit vertelt Google waar het verkeer vandaan komt: Bijvoorbeeld december-nieuwsbrief.

Campagnemedium: dit vertelt Google van welk soort bron het afkomstig is: Bijvoorbeeld e-mail.

Campagnenaam: dit beschrijft uw campagne. Voor de eerder in dit artikel vermelde voorbeeld URL zou dit bijvoorbeeld “designtrends2021” kunnen zijn.

 

Terwijl je typt, zal je zien dat de nieuwe URL automatisch wordt gegenereerd.

 

Stap 3: Klik op "URL kopiëren" en plak deze in je e-mailnieuwsbrief (advertentie, sociaal, etc.) in plaats van uw gewone "niet-gecodeerde" link.

 

Google Campaign URL builder voorbeeld

 

Herhaal deze stappen voor alle links die je in je marketingcampagne gebruikt.

De velden Campaign Term en Content hoef je verder niet in te vullen. Ze kunnen je helpen om een bron, specifieke betaalde advertentie of CTA-button nog nader te identificeren maar ze zijn niet noodzakelijk.


Waar vind ik mijn campagnes in Google Analytics?

De weergave van de statistieken en de rapportage is natuurlijke één van de belangrijkste aspecten binnen de tracking. Nadat je bent aangemeld bij Google Analytics, ga je naar Acquisitie> Campagnes> Alle campagnes. Hier zie je hoeveel bezoeken je vanuit je campagne hebt ontvangen, hoelang ze op de website zijn gebleven, hoeveel pagina's ze gemiddeld hebben bezocht, het bouncepercentage en de doelconversies.


Waar vind ik de details van de conversies?

Om de werkelijke conversies te vinden, kijk je rechtsboven in de tabel, onder de lijngrafiek. Je ziet een kolom met conversies. In het drop-downmenu kun je selecteren welke doelconversie je wilt zien. Wil je meer weten over het inregelen van doelconversie of wens je een volledige assistentie bij het inregelen van de tracking voor een campagne? Neem dan contact op met Emogy via de button aan de rechterzijde van de webpagina.

 

Meer informatie over het verzamelen van campagnegegevens met aangepaste URL’s lees je in dit artikel van Google

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top