designtrends voor 2022

In de Business to Business (B2B) worden nieuwe trends soms wat langzamer overgenomen dan in een Business to Consumer (B2C) omgeving. Echter, de laatste jaren is hier verandering in gekomen. Er wordt bij bedrijven veel meer vanuit een digitale omgeving gecommuniceerd en h¬et gebruik van traditionele media, zoals de communicatie via drukwerk, neemt af. Nu meer bedrijven zich op de digitale marketing richten, is het hebben van een indrukwekkend goed vormgegeven website en grafisch sterke mailingen essentieel geworden.

 

Welke verandering staan er aan te komen op het gebied van digitale design en het grafisch ontwerp? Graag laten wij jullie zien wat de trends zijn voor 2022.

 

Eenvoudige navigatie

Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker om de navigatie tussen verschillende apparaten op elkaar af te stemmen. Mensen gebruiken steeds vaker hun mobieltje om naar het internet te gaan en daarmee is het gebruik van hamburger menu’s steeds populairder geworden. Een hamburgermenu kan ook worden toegepast wanneer je website op een pc of laptop bezocht wordt. Naarmate het scherm kleiner weergegeven wordt, hoe minder witruimte er tussen de rubrieken van het menu zit. Dit kan ervoor zorgen dat het menu onoverzichtelijk gepresenteerd wordt en daardoor is het verstandig om deze te vervangen voor een hamburgermenu. Daarnaast willen bezoekers op het logo kunnen klikken om naar de homepagina te gaan en ze willen makkelijk naar beneden en naar boven kunnen scrollen.

 

Een goed voorbeeld van simpele navigatie is de website van PRIMIX, waarin er standaard gebruik gemaakt wordt van het hamburger menu.

 

Simpele navigatie 

Animatie op afbeeldingen en navigatie-elementen

Animaties zullen steeds vaker terugkomen in webdesign. Het gaat hierbij niet om hele grote animaties, maar juist om kleine details. Je kan bijvoorbeeld een bewegende pijl naar een bepaald onderwerp verwachten. Het logo kan een beetje bewegen en afbeeldingen kunnen worden geanimeerd, waardoor ze over het scherm lopen. Kleine animaties hebben weinig effect op de laadtijd van pagina’s en zorgen voor een creatief effect.

 Animatie op afbeeldingen en navigatie-elementen

 

Grote, hoge kwaliteit foto’s

Sommige trends raken nooit echt uit de mode, maar met de vooruitgang in schermresolutie en betere internetverbindingen zijn ontwerpers meer bereid om afbeeldingen met een hogere resolutie op hun websites te gebruiken. Mensen willen niet alleen mooie afbeeldingen, maar ook afbeeldingen die uniek zijn voor jouw product of dienst.

 

De trend met een ontwerp over de volledige breedte is ook een blijvertje. Afbeeldingen strekken zich uit van de ene kant van het scherm naar de andere kant, waarbij deze zich automatisch aanpast aan kleinere schermen.

 

Hoge kwaliteit foto’s

Design vanuit Typografie

In 2022 zal er meer gespeeld worden met typografie. Typografie wordt bijvoorbeeld in een ongewone grootte weergegeven of één letter uit de heading wijkt bijvoorbeeld af van de rest. De letter wordt bijvoorbeeld op zijn kop, groter of kleiner of in een ander font geplaatst. Hiermee creëer je dat de typografie meer dan slechts onderdeel van de tekst wordt. Het wordt een grafisch element.

 

Design vanuit Typografie

 

“Keep it simple” webdesign

2022 zal in het teken staan van simpeler webdesign. Dit betekent dat er minder navigatie opties worden gegeven, minder complexe afbeeldingen worden weergegeven, de tekst op de website beperkt is, dat er geen afleidingen worden getoond en dat er één call to action per pagina wordt weergegeven. Ook wordt er gebruik gemaakt van meer witruimte tussen verschillende onderwerpen. Dit geeft de website een rustig en overzichtelijk uiterlijk, waardoor bezoekers het prettig vinden om door jouw website te navigeren.

 

De website van FST maakt gebruik van veel witruimte in hun webdesign en daardoor oogt de website erg overzichtelijk en rustig.

“Keep it simple” webdesign

Personalisatie

Het wordt verwacht dat er meer personalisatie gaat plaatsvinden in de B2B markt. Personalisatie ontstaat doordat je bijvoorbeeld bezoekers in een digitale mailing bij naam noemt en doordat bezoekers bijvoorbeeld persoonlijke voorkeuren kunnen aangeven op een website. Door bezoekers te targeten via geolocatie, ze te traceren via cookies of zich te laten registreren, kun je personalisatie realiseren.

Een fris en pakkend design voor jouw B2B communicatie?

Voldoende inspiratie, maar wens je toch ondersteuning met een ontwerp van een nieuwe website of de vormgeving van een nieuw huisstijl? Neem dan contact met ons op.

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top