Viral marketing strategie – maximale beleving

Met de komst van de nieuwe Star Wars film heeft Duracell een mooie en pakkende Viral gemaakt. Hiermee speelt Duracell goed in op de actualiteit en heeft door de visualisatie van een jongensdroom al binnen een week voor meer dan 4.5 miljoen weergaven op YouTube gezorgd.

 

Tips voor het opzetten van een Viral marketing strategie

  • Bij het maken van een Viral is het belangrijk te realiseren dat een gebruiker iets extra verwacht voor het doorsturen van uw boodschap … dit kan een product of dienst zijn, maar ook een beleving. Viral marketing is altijd een kwestie van geven en nemen. Wat u aanbiedt kan een stuk amusement zijn, een productsample of een elektronisch document of dienst.
  • Voorkom drempels of maak in ieder geval de drempel voor het doorsturen zo laag mogelijk. Verstrek geen complexe informatie of stel geen beperkende condities. Uw Viral moet natuurlijk zo wijd mogelijk verspreid worden.
  • Zorg bij de start van de Viral voor extra incentives voor de eerste verspreiders van de boodschap. Bijvoorbeeld deel dit bericht en win, … of deel dit bericht en ontvang nu. Hierdoor krijgt de verspreiding een snelle en brede start.
  • Volg het gedrag van de gebruikers/boodschapverspreiders met de beschikbare analysetools. Neem eventuele beperkingen weg en stel vast waar meer kansen liggen, dit voor de huidige campagne maar ook toekomstige campagnes.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande (sociale)netwerken. Probeer niet een nieuwe manier van communiceren te ontwikkelen. Maar probeer juist door meerwaarde binnen een bestaand netwerk te bieden gedeeld of aanbevolen te worden.

 

Een ander mooi voorbeeld van het aanbieden van een stuk beleving is de Viral video van XDubai. De video is een promotie van Jetman Wings door XDubai, met een knipoog naar de luchtvaartmaatschappij Emirates, vliegtuigbouwer Airbus en de stad Dubai. Een knap stukje joint promotion!

 

 

Meer nieuwsitems