Succes van e-mail marketing in een zakelijke markt

 Gebruik de kracht van e-mail marketing in de communicatie met uw zakelijke markt! In een B2B omgeving is voor veel bedrijven de telefoon nog steeds het primair tool voor het bereiken van nieuwe klanten of het initiëren van nieuwe verkoop bij bestaande relaties.

In het bellen gaat vaak veel tijd zitten en het is daarmee relatief kostbaar. Door een voorafgaande email marketing actie – ook wel digitale mailing genoemd - uit te voeren kan het bellen veel efficiënter worden gemaakt. Hoe werkt dit?

Informatie over het click-gedrag en interesse

Een goed opgezette e-mail campagne verschaft informatie over het click-gedrag en de interesse van de ontvangende personen wat gebruikt kan worden bij de opvolging per telefoon. Het is het relatief eenvoudig om de initiële behoefte vast te stellen en ook is het mogelijk aanvullende behoeftes via de mailing of doorklikken op de website te bepalen. Met deze kennis kan de database gefilterd worden en weet u precies welke (potentiële) klanten benaderd kunnen worden en in welke producten zij geïnteresseerd zijn. De opvolging moet natuurlijke wel met de nodige discretie en volgens de actuele wetgeving plaatsvinden.

 

Checklist e-mail marketing

Om het voor u eenvoudig te maken hebben wij een korte checklist voor het uitvoeren van een e-mail marketing actie gemaakt:

  1. Zorg voor een complete en actuele mailing database. Met een overzicht van de namen, e-mailadressen maar ook telefoonnummers voor de latere telefonische opvolging.
  2. Verdiep je in de wetgeving rond e-mailcommunicatie. Dit is met name belangrijk bij het benaderen van nieuwe klanten (onder andere Opt-in en Opt-out vereisten). Let ook op de lokale wetgeving in het buitenland mocht u een internationale mailing verzenden.
  3. Heeft u een geheel nieuwe propositie, laat dan de accountmanagers een lijst maken van potentiële klanten welke benaderd kunnen worden.
  4. Selecteer uw e-mail service provider (ESP) of mailing pakket (er zijn veel professionele oplossingen beschikbaar). Let bij de keuze goed op de analyse mogelijkheden.
  5. Maak de mailing op in het (ESP) mailingpakket. Test de weergave van het bericht en de hyperlinks goed.
  6. Verzend de e-mail en analyseer het gedrag. Monitor hierbij o.a. de status; niet aangekomen, niet geopend, geopend en de clicks van de links in het bericht.
  7. Gebruik het gedrag om uw database te actualiseren en waar mogelijk voor een telefonische opvolging te zorgen.

Meer nieuwsitems