Betaalde publicaties goed voor Google?

Als marketing- en reclamebureau komen wij het regelmatig tegen. Het bureau of de klant krijgt een aantrekkelijk aanbod om een artikel over hun product te laten schrijven waarbij deze gepubliceerd wordt op een branche-gerelateerde website of nieuwsportaal. Het klinkt aantrekkelijk. Maar helpt het uw bedrijf ook altijd verder?

Om dit te kunnen beoordelen is enige kennis van de beleidsregels van Google nodig en is het zinvol om een kort onderzoek uit te voeren naar de publicerende website. Het zou toch zonde zijn als u investeert in een artikel dat uiteindelijk slecht vindbaar is en bovendien geen bijdrage levert aan een verbeterende ranking van u bedrijfswebsite.

 

Beleidsregel Google t.a.v. betaalde content

Google heeft een algemene beleidsregel dat betaalde content duidelijk herkenbaar moet zijn als zijnde betaald. Als dit niet zo is kan het invloed hebben op de vindbaarheid van de content in de Google zoekmachine en bij Google News. Bij een niet duidelijk of slecht beleid van een website wordt de ranking van website of betreffende pagina’s (sterk) verlaagd. 

In de onderstaande video van Google wordt dit nog nader toegelicht:

 

Zit er een link in een betaalde publicatie of advertentie dan moet deze volgens Google voorzien zijn van een rel="nofollow" tag, welke er voor zorgt dat er geen waarde overdracht van de pagerank plaatsvindt. Laat u de links juist plaatsen om een betere ranking van uw eigen website te bewerkstelligen dan kunt u dus bedrogen uitkomen. Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee u kunt controleren of een website rel="nofollow" tag aan links toevoegt.

 

Kort website onderzoek voordat u in een publicatie investeert

Alvorens tot een betaalde publicatie over te gaan is het zinvol om de betreffende website even kort te onderzoeken. Bekijk hierbij bijvoorbeeld of er duidelijk is aangegeven welk deel van de website betaalde content en welk deel echt nieuws bevat. Analyseer de pagerank van de website en pagina’s (concludeer of de website gewaardeerd wordt door Google) en controleer met een tool of er rel="nofollow" tags worden toegepast bij de links in de publicaties. 

Wilt u meer weten over de tools voor een website analyse of assistentie bij online publicaties neem dan contact op met Emogy. Op deze pagina leest u meer over de diensten van Emogy op het gebied van SEO / Zoekmachine optimalisatie.

 

 

Meer nieuwsitems